رونیکا سرام

کاشی خوب چه ویژگی های دارد؟

در انتخاب کاشی باید به چه چیزهایی توجه کنید؟ کاشی خوب چه ویژگی هایی دارد؟ کاشی مناسب حمام و دستشویی کدام است؟ چرا دیوار ها با وجود کاشی نم می دهد؟ سرامیک چه فرقی با کاشی دارد؟ چه کاشی بخریم که لیز نخورد؟ اگر شما در حال خواندن این مقاله هستید به احتمال خیلی زیاد قصد خرید کاشی یا سرامیک برای خانه یا محل کار خود دارید و مایلید قبل از خرید، بیشتر در مورد کاشی بدانید. ما در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد که به نکاتی توجه کنید که افراد اصولاً بعد از خرید و نصب و استفاده از کاشی متوجه آن می شوند. یعنی زمانی که کار از کار گذشته و تنها کاری که می شود انجام داد این است که تصمیم بگیرند دفعه ی بعد که خواستند اقدام به خرید کاشی کنند اول کمی مطالعه کنند.

معیارهای خرید کاشی و سرامیک چیست؟

برای انتخاب کاشی بیشتر افراد به دنبال زیبایی هستند بخصوص خانم ها که همیشه به فکر ست کردن و هماهنگی و هارمونی کاشی و سرامیک با سایر چیدمان خانه هستند. در اینجاست که نقش آقایان پررنگ می شود و باید به نکاتی غیر از زیبایی توجه کنند تا بتوانند یک کاشی خوب انتخاب کنند که عبارتند از: مقاومت فیزیکی کاشی، میزان جذب آب و رطوبت در کاشی، میزان لیز بودن کاشی، ابعاد آن کاشی ومیزان سائیدگی، میزان مقاومت کاشی در برابر سرما و گرما. این ها معیارهایی است که با آگاهی از آن می توان یک انتخاب قابل قبول داشت.

مقاومت فیزیکی کاشی

کاشی هایی که برای کف و دیوار استفاده می شود تفاوت های زیادی با هم دارند. کاشی کف باید بسیار محکمتر از کاشی دیوار باشد چون روی آن راه می رویم و همچنین تعداد زیادی وسیله روی آن ها قرار می گیرد بنابراین باید طوری انتخاب شود مقاومت بالایی داشته باشد. به همین دلیل هنگام خرید توجه کنید که کاشی کف یا سرامیک را درجه ۱ یا حداکثر ۲ بخرید. ولی برای کاشی های دیوار که نیاز به مقاومت بالا ندارند می توان درجه ۳ و ۴ نیز تهیه کرد.

میزان جذب آب توسط کاشی و سرامیک

میزان جذب آب از مهمترین ویژگی هایی کاشی خوب است که حتماً باید به آن توجه ویژه داشته باشید. کاشی های از نظر میزان جذب آب به چند دسته تقسیم می شوند.

  1. کاشی هایی که جذب آب بالای ۷% وزن خود را دارند.
  2. کاشی هایی که جذب آب حدود تا ۳% تا ۷% وزن خود را دارند.
  3. کاشی هایی که جذب آب ۰٫۵% تا ۳% دارند.
  4. کاشی هایی که زیر ۰٫۵% جذب دارند.

خب با دسته بندی بالا حتماً به راحتی می فهمید که کدام کاشی را برای حمام و دستشویی انتخاب کنید و کدام را برای پذیرایی. گزینه ۴ بهترین انتخاب برای حمام ودستشویی است که بیشتر این کاشی ها، کاشی های شیشه ای یا شفاف هستند که جدیداً استفاده از آن ها هم به لحاظ کیفیت و هم زیبایی بسیار پرطرفدار شده است. قابل ذکر است که به این ظریب جذب آب W.A می گویند و این اطلاعات روی کارتن سرامیکی که خریداری می کنیم موجود است.

چرا روی کاشی لیز می خوریم؟

شاید باور نکنید که میزان لیز خوردن روی کاشی یک ضریب است که هنگام ساخت هم در نظر گرفته می شود. خانم های عزیز توجه کنید که این مورد به شما هم مربوط می شود چون ممکن است به دلیل انتخاب نادرست مدام در خانه لیز بخوردید. اما تشخیص میزان لیز بودن کاشی یک ضریب دارد با عنوان COF. هر چه ضریب COF بالاتر باشد میزان اصطکاک بیشتر و لیز خوردن کمتر است. برای کف پوش خانه بهتر از ۵۰ تا ۶۰ را انتخاب کنیم و برای محل کار و ساختمان های اداری ۶۰ به بالا مناسب تر است. کاشی خوب کاشی است که میزان لیز خوردگی در آن کم باشد.

میزان مقاومت کاشی در سرما و گرما

اگر سرامیک را برای کف محیط بیرون از خانه یا در واقع محوطه خریداری می کنیم باید انتخابی داشته باشیم که در برابر برف و باران و آفتاب و سرما و گرما مقاوم باشد. چون اگر سرامیک کف نتواند با عوامل محیطی سازگار باشد به زودی ترک خورده و می شکند و هم هزینه های انجام شده به هدر می رود و هم نمای ناخوشایندی به آن می دهد.

میزان سائیدگی در سرامیک های کف

میزان ساییدگی نیز بسیار مهم است چون غالباً برای کاشی و سرامیک هزینه های زیادی تقبل می شود. علاوه بر هزینه خرید خود سرامیک باید مبلغ زیادی هم برای نصاب آن کنار بگذاریم. به همین دلیل بهتر است قبل از خرید به میزان سائیدگی کف پوش نیز توجه کنیم که در اثر رفت و آمد رنگ آن تغییر نکند و لایه ی رویی آن که براق است از بین نرود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.