رونیکا سرام

مواد و مصالح: برای خریدن کاشی های سرامیکی علاوه‌بر طرح و رنگ باید به چیزهای دیگری نیز توجه کرد. هر کاشی که تولید و فروخته می شود یک کارکرد مشخص دارد و این کارکرد مشخص به طور واضح و روشن روی برچسبی بر روی جعبه آن نوشته شده است. با این حال، این نوشته‌ها معمولا به صورت کد هستند. فهمیدن این کدها به شما کمک می کند تا کاشی سرامیکی را خریداری کنید که مناسب پروژه‌ شماست و حتی باعث ذخیره‌شدن پول شما می شود.

طبقه‌بندی کاشی سرامیکی

 چهار یا پنج نوع طبقه‌بندی وجود دارد که بر روی همه جعبه‌های کاشی های سرامیکی درج می شود.
اگر براق باشد (دارای یک لایه براق) پنج نوع و اگر براق نباشد چهار نوع طبقه‌بندی وجود دارد.
وقتی می خواهید کاشی بخرید این برچسب ها را به‌‌دقت بخوانید. به‌دنبال طبقه‌بندی کاشی مورد نظر باشید: درجه، PEI، جذب آب، ضریب اصطکاک، مقاومت در برابر یخ‌زدن، و چندرنگی.
در این مطلب به هر کدام از این انواع می پردازیم و به شما می گوییم که چرا آن‌ها مهم هستند.

درجه رنگ کاشی سرامیکی

 اولین مورد درجه کاشی است. درجه یک بهترین کیفیت است، درجه دو شبیه درجه یک است اما قیمت آن کمی کم‌تر است. درجه یک و درجه دو مناسب کف هستند. کاشی درجه سه استحکام کافی برای این‌که روی آن راه برویم را ندارد و بیش‌تر در دیوار استفاده می شود. از کاشی کف می توان در دیوار استفاده کرد اما کاشی های دیوار را نمی توان در کف به کار برد. حتما توجه داشته باشید که کاشی که در کف استفاده می کنید حداقل درجه دو باشد.

درجه سائیدگی کاشی سرامیکی

 طبقه‌بندی دوم چیزی است که به آن درجه‌بندی PEI می گویند. PEI مخفف کلمه درجه‌بندی سائیدگی Porcelain and Enamel Institute است. PEI قابلیت یک کاشی براق را در برابر سائیدگی و دوام آن به‌عنوان یک کاشی کف را درجه‌بندی می کند. فقط کاشی های براق دارای درجه aa هستند، و اگر می خواهید کاشی غیربراق بخرید چنین درجه‌بندی را بر روی برچسب آن پیدا نخواهید کرد.

کاشی های سرامیکی که دارای درجه I و II هستند را فقط می توان در دیوارها استفاده کرد. این کاشی ها بیش‌تر تزئینی هستند و مقاومت چندانی ندارند. کاشی هایی که در دسته III قرار می گیرند مقاومت متوسطی در برابر سائیدگی دارند و بیش‌تر مناسب استفاده در فضاهای مسکونی اند. کاشی هایی که PEI آن‌ها IV است مقاومت بسیار بالایی در مقابل سائیدگی دارند و از آن‌ها می توان در همه فضاهای مسکونی و تعدادی از فضاهای تجاری استفاده کرد. کاشی هایی که PEI آن‌ها V است بیش‌ترین مقاومت را داشته و برای استفاده در تمامی فضاهای تجاری مناسب هستند. اگر مشغول انتخاب کاشی برای فضای مسکونی هستند کاشی هایی که PEI آن‌ها III و IV است برای کار شما مناسب هستند و کاشی های با PEI بیش‌تر هزینه اضافی در مصارف مسکونی برای شما به بار می آورند.

درجه جذب آب کاشی سرامیکی

 طبقه‌بندی مهم دیگر که هنگام خریدن کاشی باید به آن توجه کنید میزان جذب آب یا W.A. (water absorption) کاشی هاست. درجه‌بندی W.A. یک کاشی به شما می گوید که آیا کاشی مورد نظر مناسب استفاده در مناطق مرطوب یا فضاهای بیرونی است یا خیر؟

چهار دسته‌بندی در درجه‌بندیW.A. وجود دارد که در آن‌ها نام و درصد جذب آب یک کاشی بیان می شود.

کاشی غیرشیشه‌ای بیش از ۷ درصد وزن خود آب جذب می کند و مناسب استفاده در فضاهای بیرونی یا مرطوب مانند حمام یا اسپا نیست. کاشی نیمه‌شیشه‌ای بین ۳ تا ۷ درصد وزن خود آب جذب می کند و فقط مناسب استفاده در فضاهای خشک و داخلی خانه است. کاشی شیشه‌ای فقط ۰٫۵ درصد تا ۳ درصد وزن خود آب جذب می کند. و آخرین دسته کاشی های غیرقابل‌نفوذ هستند که کم‌تر از ۰٫۵ درصد وزن خود آب جذب می کنند.

چیزی که ما به آن کاشی چینی می گوییم واقعا از چینی ساخته نشده است اما جز دسته‌بندی غیرقابل‌نفوذ قرار می گیرد. این نوع کاشیها کم‌تر از ۰٫۵ درصد وزن خود آب جذب می کنند و معمولا قیمت آن‌ها نسبت به دیگر کاشیها کمی بیش‌تر است. با خرید کاشی های شیشه‌ای (بین ۰٫۵ تا ۳ درصد جذب آب) پول خود را ذخیره می کنید و در این صورت مصرف‌کننده هوشیاری هستید. کاشی هایی که در دسته‌بندی شیشه‌ای قرار می گیرند سرامیک نام دارند. از سرامیک‌ها در کف نیز استفاده می شود و نیاز شما را در هر خانه‌ای که هستید برطرف می کند.

میزان لیزی کاشی سرامیکی

درجه‌بندی مهم دیگر ضریب اصطکاک و مخفف آن C.O.F (coefficient of friction) است. COF به مقاومت طبیعی کاشی در برابر لیزخوردن اشاره دارد. هرچه میزان آن بیش‌تر باشد کفی که با این کاشی فرش شده است اصطکاک کم‌تری با پای افراد برقرار می کند و اگر میزان آن کم باشد یعنی کف لیز است.

COF بیش‌تر از ۵۰٫ برای مصارف مسکونی و COF بیش‌تر از ۶۰٫ برای مصارف تجاری مناسب هستند. اگر برای حمام خانه خود مشغول خرید کاشی هستید حتما به درجه COF آن دقت کنید. هر چه عدد آن بیش‌تر باشد هنگام خارج شدن از حمام کم‌تر احتمال سرخوردن وجود دارد.

 کاشی سرامیکی و مقاومت در برابر سرما و چندرنگی

مقاومت در برابر سرما به شما می گوید که آیا کاشی مورد نظر توانایی مقاومت در برابر سرمای بیرون را دارد یا خیر. اگر از کاشی مورد نظر در فضاهای داخلی می خواهید استفاده کنید این درجه‌بندی خیلی اهمیتی ندارد.

و در نهایت، طبقه‌بندی آخر چندرنگی است. از کاشی های چند رنگ فقط زمانی استفاده می شود که بخواهیم کاشی های کنار هم چیده شده دارای تنوع رنگ باشند و شبیه سنگ طبیعی شوند. اگربه دنبال کاشی هایی با رنگ‌های غلیظ و پایدار هستید این نوع کاشی مناسب کار شما نخواهد بود. این طبقه‌بندی مناسب کسانی است که دوست دارند هر کدام از کاشی ها یک رنگ منحصر به خود داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.